GOMNAM313.IR

...



بایگانی
آخرین نظرات
  • ۲ اسفند ۰۱، ۱۹:۱۴ - narges
    😍🌹
نویسندگان

حجابِ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۱۹ ب.ظ

کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (س)


اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد ، اما در ابعاد مختلف زندگی الگو برای بانوان هستند ، از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت ، با توجه به منابع تاریخی ، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد  :

حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند ، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند ، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد ، حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند ، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : دخترم! این مرد نابیناست !!! حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند : پدر ، اگر چه او مرا نمی بیند ، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند .

همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت ، حضرت از خانه خارج نمی شدند ، حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخنرانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند ، حضرت امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند  :مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ، در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) ، او در میان زنان انصار از خانه خارج شد ، همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود ...

وجود این حالات بیان اهمیت ویژه ی حضرت به مساله حجاب است ، حضرت در توصیه ای به زنان می فرمایند : آنچه برای زنان نیکو است ، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند . (به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)

لذا در جایی دیگر می فرمایند : نزدیکترین حالت زن به خدا ، موقعی است که در خانه بماند ، خلاصه این که توجه حضرت به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت ، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود ـ حمل بر تابوت بدون پوشش ـ ابراز نگرانی کردند ، لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند ، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند . (فرهنگ سخنان فاطمه زهرا (سلام الله علیها))

در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است : حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند . (طبرسی الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)

قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار (مقنعه ) و جلباب (چادر) بوده است ، بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست   .

التماس دعا

منبع    1      2 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی